escalator

Adevărul despre Black Friday (cu sfaturi practice)

Consumerismul are o zi religioasă numită Black Friday.


Black Friday. Când auzi asta, ori te apucă entuziasmul, spunându-ţi că acesta este momentul când o să-ţi permiţi ce-ţi doreai de mult; ori începi să înjuri cu patimă consumerismul, care urmăreşte doar să golească buzunarele oamenilor cinstiţi.

Lăsând sentimentele deoparte, Black Friday există. Ca ploile de toamnă. Ca schimbarea fusului orar. Ca răcelile.

Şi dacă tot există, e bine să ştii ce ai de făcut într-o astfel de situaţie. Aşa că o să-ţi spun tot ce alţii se feresc să-ţi spună. Cu bune şi cu rele.

Black Friday se referă la zeci de evenimente

Cei şapte episcopi trimişi în Turn în 1688

De-a lungul istoriei, tot felul de evenimente – de obicei sumbre – au căpătat denumirea Black Friday (Vinerea Neagră): prăbuşiri financiare, conflicte de stradă, atacuri teroriste, dezastre naturale etc.

Cel mai vechi eveniment denumit Black Friday s-a petrecut tocmai pe 8 iunie 1688. O zi de vineri, desigur. Atunci, şapte episcopi din Biserica Anglicană au fost trimişi în Turnul Londrei pentru că s-au opus modului în care regele dorea să impună libertatea religioasă 1)The History Of England From the Accession of James II” de Thomas Babington Macaulay, carte publicată în 1848.

Este chiar fascinant cum o denumire încărcată de atâtea conotaţii negative a ajuns să reprezinte un eveniment comercial cu un succes uluitor, aşteptat de milioane de oameni în fiecare an. Este aproape o sărbătoare!

În ziua de azi, când auzi „Black Friday„, cu greu te poţi gândi la altceva decât preţuri reduse, îmbulzeală în magazine şi cumpărături nebuneşti. Denumirea este acaparată aproape în totalitate.

Când este Black Friday?

Thanksgiving

Prin definiţie, Black Friday este ziua următoare după Thanksgiving Day (Ziua Recunoştinţei).

Aşa ajungem la întrebarea: Când este Ziua Recunoştinţei?

Depinde unde trăieşti. Ziua Recunoştinţei este o tradiţie în multe ţări. Chiar dacă prin unele părţi este numită Ziua Recoltei sau aşa ceva, de fapt este acelaşi lucru: o zi în care oamenii sunt recunoscători pentru ce au primit de la natură şi nu numai.

Ziua Recunoştinţei este întotdeauna la mijlocul sau spre sfârşitul toamnei. Data exactă depinde de tradiţia locului.

Cum Black Friday îşi are originea în Statele Unite, trebuie să urmeze după sărbătoarea americană de Thanksgiving. Aşa este şi logic, pentru că Vinerea Neagră trebuie să urmeze după o joi, iar în Statele Unite se sărbătoreşte Thanksgiving în a patra joi din noiembrie.

Totuşi, în ţările care nu au ca reper Thanksgiving, Black Friday este o zi de vineri aleasă doar pe considerente comerciale. Adesea cu o săptămână înaintea americanilor, pentru a avea ocazia unui bis după o săptămână.

Cât ţine Black Friday?

Întrebarea asta sună destul de ridicol. Dacă se numeşte Vinerea Neagră, ar trebui să ţină o zi.

Numai că în perioada aia apare o distorsiune a timpului, ziua de vineri devenind cât 3, ca în poveşti. (Black Weekend parcă nu ar suna la fel de palpitant.)

Iniţial, Black Friday era un eveniment comercial doar pentru magazinele fizice. Când magazinele virtuale au început să aibă o cotă semnnificativă de piaţă, a apărut ideea ca şi pentru ele să existe un eveniment similar. A fost aleasă ziua de luni care urmează după Black Friday. Pe 28 noiembrie 2005, într-un comunicat de presă, Ellen Davis (care era vice-preşedinte la National Retail Federation) a numit evenimentul Cyber Monday.

Sună bine. Doar în teorie. La scurt timp, patronii magazinelor online s-au arătat nemulţumiţi să culeagă fărâmiturile după Black Friday. Aşa că au început Cyber Monday de… vineri.

Pe de altă parte, marile lanţuri de magazine s-au extins în online. Aşa a ajuns Black Friday să ţină de vineri până luni.

O aduce Black Friday mult profit, dar depinde cui. Concurenţa este fantastică.

Ca în orice cursă, e un avantaj să iei un start rapid. Unii au început să fure startul, lansând oferte chiar de joi – sub denumirea Gray Thursday. Adică chiar de Thanksgiving în Statele Unite 2)What Is Gray Thursday? Black Friday Store Hours ‘Bleed’ Into Thanksgiving Day” de Zoe Mintz, articol publicat în International Business Times pe 27 noiembrie 2013. Şi sunt surprinzător de mulţi cei care renunţă la o minunată sărbătoare în familie pentru un chilipir…

Ultima găselniţă este ca Black Friday să ţină toată luna noiembrie. Deja povestea alunecă în ridicol. Black Friday este strivit sub propriul succes.

De unde vine denumirea Black Friday?

Circulă o teorie conform căreia Black Friday (Vinerea Neagră) şi-ar fi luat denumirea de la o vânzare de sclavi negri, la preţ redus, care ar fi avut loc după Thanksgiving. Dar nu există nicio dovadă pentru asta. De fapt, termenul a apărut după abolirea sclaviei.

Cea mai veche referire scrisă la Black Friday datează din 1951. M.J. Murphy scria ironic despre boala subită – numită „Friday-after-Thanksgiving-itis” – care îi loveşte pe mulţi muncitori tocmai în ziua de după Thanksgiving. Justificată cu o scutire medicală (că şi medicii sunt oameni). Păi, cum să nu te-apuce boala când ai o zi liberă (sărbătoare naţională), apoi o zi de serviciu, iar apoi weekendul?! Aşa că „nefericita” zi a fost numită, de acelaşi autor, „Black Friday3)”Tips to Good Human Relations for Factory Executives” de M.J. Murphy, articol publicat în revista Factory Management and Maintenance din noiembrie 1951.

Apoi, din alte motive, termenul a fost reluat în 1961. Thanksgiving dădea deja startul Sărbătorilor de iarnă. În ziua imediat următoare, Moş Crăciun începea să apară în marile magazine. În mod special în Philadelphia, erau zile de coşmar pentru poliţişti: pe lângă îmbulzeala de la shopping, avea loc şi un mare eveniment sportiv. Multe maşini ajungeau să fie parcate pe marginea străzii, ocupând o bandă de circulaţie. Traficul devenea infernal, iar poliţistii erau „în culmea fericirii” – absolut toţi erau la datorie în ture de 12 ore. Aşa au ajuns aceste zile să fie numite ironic Black Friday şi Black Saturday. Aceste denumiri au fost aduse în presă de Joseph P. Barrett şi Nathan Kleger 4)This Friday Was Black With Traffic” de Joseph P. Barrett, articol publicat în The Philadelphia Inquirer pe 25 noiembrie 1994.

Cum devine negru o culoare la modă

După câţiva ani, povestea asta din Philadelphia devenise prea sinistră. Autorităţile s-au hotărât asupra unui plan de măsuri care să îmbunătăţesască situaţia.

Comercianţii nu erau deloc încântaţi de asocierea cu o denumire negativă precum Black Friday, aşa că au propus transformarea acelei zile într-un eveniment pozitiv, denumit Big Friday. Zis şi făcut. Doar că toată lumea i-a spus în continuare Black Friday.

Cât de rentabil este Black Friday pentru comercianţi?

În mod cert, Black Friday este o bună găselniţă comercială. Printre contabilii americani chiar circulă gluma că Vinerea Neagră este ziua în care profitul trece de pe roşu (pierdere) pe negru (câştig).

Pe de altă parte, câştigurile nu sunt atât de mari pe cât lasă să pară toată nebunia. Sigur, sunt considerabil mai multe vânzări decât în restul anului. Însă câştigul real obţinut de pe urma fiecărei vânzări este mult mai mic. Când comerciantul trage linie, nu este chiar un rezultat uluitor.

Black Friday nu este cea mai profitabilă zi a anului pentru comercianţi. Ajunul Crăciunului este în top.

Cum funcţionează Black Friday la modul corect

Să facem un mic studiu de caz. Unul fictiv, simplist, pentru un produs generic, doar ca să-ţi faci o idee. Dacă ţi se pare prea complicat, poţi sări direct la concluzie.

În mod obişnuit De Black Friday
Preţ standard la furnizor 100 lei 100 lei
Cantitate cumpărată de la producător 100 bucăţi 500 bucăţi
(pentru că la această cantitate se poate obţine o reducere de preţ)
Reducere pentru cantitate la preţul de furnizor - 10%
Preţ de achiziţie de la producător 100 lei 90 lei
Procent de adaos comercial 30% 10%
Valoare adaos comercial 30 lei 9 lei
Preţ de vânzare 130 lei 99 lei
Vânzări 100 bucăţi 400 bucăţi
(vânzările cresc datorită preţului mic)
Profit brut 3000 lei 3600 lei
Ulterior
Stoc rămas 0 bucăţi 100 bucăţi
Reaprovizionare 100 bucăţi 0 bucăţi
Noul preţ de vânzare 130 lei 130 lei
Valoare adaos comercial 30 lei 40 lei
(pentru că preţul de achiziţie a fost mai mic)
Profit brut din reaprovizionare / restul de stoc 3000 lei 4000 lei
Total
Profit brut total 6000 lei 7600 lei
Cheltuieli cu salarii, chirii etc 5000 lei 5000 lei
Cheltuieli pentru marketing etc 100 lei 600 lei
Profit net 900 lei 2000 lei

Pe scurt: totul stă în creşterea rulajului, posibilă datorită evenimentului creat. Şi toată lumea are de câştigat. În principiu.

10 şmecherii pe care le fac comercianţii de Black Friday

Scopul oricărui comerciant este să vândă. Cât mai mult. Pentru asta există. Aşa că până la un punct este de înţeles că foloseşte tot felul de tehnici pentru a creşte vânzările.

Mai rău este când tehnicile devin şmecherii. Ba chiar înşelăciuni.

Dar ştii, orice păcăleală are un păcălitor şi un păcălit. Nu funcţionează decât dacă amândoi participă.

Comerţul a devenit tot mai mult un joc psihologic. Ca în orice joc, pentru a câştiga, trebuie să-ţi studiezi adversarul. Să-i ştii tehnicile, ca să nu-i cazi în capcană.

Iată cam care sunt şmecheriile de Black Friday:

  1. Crearea unui orizont de aşteptare

    Toată lumea ştie că de Black Friday sunt reduceri mari. Aşa că dacă nu stai foarte bine cu banii, îţi spui speranţa că atunci o să poţi cumpăra ceea ce îţi doreşti cu bani mai puţini. Eşti dispus să aştepţi luni de zile pentru asta. Între timp te interesezi, îţi alegi modelul dorit, visezi că îl vei avea.

    Adevărul este însă că de Black Friday doar câteva produse au reduceri mai mari decât poţi găsi în restul anului. Este foarte probabil ca modelul pe care l-ai fi vrut să nu fie la ofertă (cel puţin nu una grozavă). Frustrarea va încerca să găsească o supapă. Ajungi să te uiţi la produsele oferite în mod special. Şi să cumperi un alt produs similar, chiar dacă nu e ce visai. Te alini cu gândul că măcar a fost ieftin.

    Comercianţii ştiu că asta se întâmplă în destule cazuri. Îţi vor lăsa impresia că de Black Friday toate preţurile se prăbuşesc. Cu cât visezi mai mult la asta, cu atât e mai probabil să cumperi ceva. Pentru ei, nu este atât de important ce.

  2. Produse derivate

    În orice domeniu există produse de succes, mult mai dorite decât altele. Orice comerciant bun urmăreşte statistici şi ştie care sunt.

    Dacă de Black Friday apare o ofertă excelentă la astfel de produse, vânzările vor fi pe măsură. Dar cum să apară – de exemplu – o reducere de 40%, dacă tot adaosul este 30%?

    Aşa au apărut produsele derivate. Producătorul ia un model de succes, dar în aceeaşi carcasă pune componente ceva mai puţin performante. Gândeşte-te că într-un laptop foarte bun se pune un chip video mai slab, harddiskul este înlocuit cu unul ceva mai mic, un soft inclus în preţ nu mai este… Dacă oferta include de obicei un „cadou”, precum o geantă, acesta dispare ca prin magie.

    O să spui că e înşelătorie. Dar producătorul are grijă să se pună la adăpost. Mai adaugă o literă la codul de model şi pune toate specificaţiile în mod corect. Oricum, puţini le observă – mai ales în nebunia de Black Friday, când ţi-e teamă să nu rămâi fără.

    Să nu crezi că doar la chinezisme se întâmplă aşa ceva. Şi firmele mari o fac.

  3. Lichidare de stoc

    Primele produse care sunt candidate la reduceri mari sunt cele care devin depăşite moral sau se demodează. Când este vorba de tehnologie, poate să conteze (de exemplu, o anumită facilitate are un stadard mai vechi).

    Dar comercianţii nu-ţi vor spune asta de Black Friday. Trebuie să te prinzi, dacă e cazul.

  4. Preţuri umflate înainte

    O şmecherie frecventă este creşterea preţului înainte de Black Friday, pentru ca la momentul potrivit reducerea să pară mai mare.

    Unele branduri chiar fac o politică din a avea preţuri ridicate, pentru ca în mod frecvent să ofere reduceri atractive. Inclusiv de Black Friday.

  5. Rotunjiri

    Te-ai întrebat vreodată cum se face că procentele de reducere nu au zecimale? Sunt rotunjite, desigur.

    Dacă faci socoteli, s-ar putea să ai surprize. O reducere de 38,5% se rotunjeşte frumos la 40%.

  6. Doorbusters

    Ofertele cu adevărat extraordinare, numite „doorbusters”, au menirea de a atrage cât mai mulţi clienţi. Sunt promovate cât se poate de bine. Să vină poporul la bătaie pe marfă.

    La cât de mici sunt preţurile, te şi miri ce mai câştigă comerciantul. De fapt, nici nu prea câştigă. Nu din aceste produse.

    Şmecheria este că sunt puţine bucăţi disponibile. Câţiva clienţi le prind, iar ceilalţi rămân să vadă ce mai e de cumpărat. Dacă ai stat câteva ore aşteptând să se deschidă magazinul, nu prea îţi vine să pleci acasă cu mâna goală.

    La magazinele online, unde stocul nu e deloc vizibil, este şi mai simplu: comerciantul poate avea o singură bucată din produsul cu o ofertă fenomenală. Nici nu e de mirare că se epuizează rapid.

  7. Sperieturi în magazine

    Chiar dacă Halloween a trecut, şi de Black Friday se fac sperieturi. Doar că altfel, mai subtil, prin magazine.

    „În limita stocului” este sperietura preferată. Aşa ajungi să te întrebi: Şi dacă este ultima ocazie în viaţa mea să cumpăr atât de ieftin acest produs care nu-mi trebuie?!

  8. La anu'

    Când vezi un produs care te atrage, te poate opri gândul că nu ai bani acum pentru aşa ceva. Dar dacă ai ocazia să-l cumperi în rate, parcă e altceva. Ratele sunt mult mai mici decât preţul integral. Plus că uite: nici nu plăteşti dobânda până anul viitor. Ba în unele cazuri nu plăteşti nici rata până „la anu'”. Mişcarea de rezistenţă din capul tău este înfrântă.

    Adevărul este că „la anu'” pare departe, dar este destul de aproape – doar la o lună distanţă. Şi o să plăteşti cu vârf şi îndesat dobânda.

  9. Cupoane pentru cumpărături în ianuarie

    Dacă reducerea pentru un produs nu este suficient de atractivă, comerciantul îi poate ataşa un cupon. De exemplu, 10% din valoarea cumpărăturii pe care o faci, care se poate folosi ca reducere pentru o altă cumpărătură, cândva în ianuarie.

    Aparent sună bine. Dar adevărul este că ianuarie este oricum o lună slabă pentru comerţ; comerciantul nu pierde mare lucru dacă o săptămână ţine preţurile mai sus. Ca să vezi ghinion: tocmai când poţi folosi cuponul.

  10. Crăciunul se apropie

    De Crăciun, oamenii se simt mai generoşi. Sunt dispuşi să cheltuie sume mai mari – atât pentru alţii, cât şi pentru ei înşişi.

    Numai că de la Black Friday până la Crăciun mai este o lună!

    Nu-i problemă. Este suficient ca magazinul să fie decorat pentru Sărbătorile de Iarnă, eventual să se şi audă nişte muzică de sezon sau să simtă miros de bunătăţi – deja simţi cum te cuprinde „spiritul Crăciunului”. Câţi bani mai ai pe card?

Black Friday

Cum să cumperi inteligent de Black Friday

Indiferent ce părere ai despre Black Friday, evenimentul există. Şi chiar poţi beneficia de pe urma lui. Trebuie doar să înveţi cum să stăpâneşti jocul.

  1. Cultivă-ţi sentimentul de recunoştinţă

    Black Friday este o orgie pentru cei care cumpără din impuls. Sunt atât de multe atracţii şi atât de multe presiuni psihologice, încât poţi ajunge să cumperi ce nu ai cu adevărat nevoie.

    Dar tu eşti o persoană matură, stăpână pe sine. Te ambalezi bine acasă: o să rezişti tentaţiilor!

    Numai că studiile psihologilor arată că stăpânirea de sine nu prea funcţionează. La început eşti pe poziţie, dar cum stăpânirea de sine este o resursă epuizabilă, se sleieşte. Dacă stai mult într-un magazin, e probabil să nu te mai stăpâneşti la un moment dat, emoţionalul copleşind raţionalul. (De ce crezi că au apărut mall-urile?!)

    Există însă o cale mai bună. Atât psihologii, cât şi alţi oameni înţelepţi ne arată valoarea uluitoare a gratitudinii 5)Want to be happy? Be grateful” de David Steindl-Rast, prelegere la TEDGlobal 2013. Dacă înveţi să apreciezi tot ceea ce ai, cât şi ceea ce cumperi la un moment dat, impulsurile – uneori nebuneşti – de a vrea şi aia, şi ailaltă, se diminuează. Aproape la jumătate 6)How to Defeat the Impulse Buy” de David DeSteno, articol publicat în The New York Times pe 21 noiembrie 2014.

    Sigur, e dificil să faci asta deodată, chiar de Black Friday. Dar gândeşte-te mai larg. Sentimentul recunoştinţei este atât de important, încât îţi poate schimba viaţa într-un mod minunat. De fapt, este chiar sentimentul sărbătorit de Thanksgiving. Dacă eşti american, trebuie doar să crezi atât de mult în el, încât să nu-l uiţi până a doua zi, de Black Friday.

  2. Studiază din timp

    După cum arată Google Trends, sunt oamenii care caută informaţii despre Black Friday încă din octombrie.

    Cam de atunci ar trebui să te documentezi, dacă te gândeşti să profiţi de Black Friday pentru a cumpăra mai ieftin un produs mai scump. Trebuie să ştii ce vrei, fără să te fixezi obsesiv pe un anumit model. Este util să salvezi sau să printezi caracteristici ale modelelor care ţi se par potrivite, ca să poţi compara în momentul cumpărării. Chiar dacă seamănă, s-ar putea să nu fie acelaşi lucru.

  3. Nu uita şmecheriile comercianţilor

    Când simţi presiunea psihologică sau „vraja” care te cuprinde, eşti pe cale să ajungi la „mat”. Dacă reuşeşti să conştientizezi asta, poţi rămâne raţional.

    Şi nu uita să te asiguri că ceea ce cumperi este chiar ceea ce crezi că este.

  4. Nu contează procentul de reducere

    Black Friday este despre reduceri, aşa că fiecare comerciant se străduieşte să afişeze procente cât mai atractive.

    Adevărul este că procentele pot fi înşelătoare. În cele din urmă, contează cât plăteşti de fapt. Pe preţul final trebuie să te concentrezi.

    Uită-te bine la preţul final! Doar pentru că este de Black Friday, nu înseamnă neapărat că este cea mai bună ofertă. Nu uita că urmează o lună cu multe reduceri.

  5. Chiar merită?

    Dacă ai ochit un preţ bun într-un magazin, e bine să te întrebi: Diferenţa de preţ faţă de o altă dată merită să-ţi pierzi juma’ de zi şi să te umpli de nervi?

    Aici este avantajul comerţului online: scapi de îmbulzeală şi sari rapid dintr-un magazin în altul.

Îmbulzeală de Black Friday

Cam asta e cu Black Friday. Până la urmă, depinde de tine cât de negru îl vezi. Iar unora chiar le place negrul.

Articol scris exclusiv pentru Miratico de Lucian Velea
Lucian Velea este fondatorul site-ului Miratico şi al multor alte proiecte online.

Sugestii pentru continuare:
Daruri
Arta de a face daruri
Sfaturi utile pentru cei care sunt în căutarea unor cadouri ce vor fi apreciate, cu exemple concrete şi argumente susţinute de psihologi
Lego shopping
Ghidul cumpărătorului de Lego
Tot ce este important să ştii atunci când vrei să cumperi seturi Lego, cu numeroase sfaturi utile

Referinţe

Referinţe
1 The History Of England From the Accession of James II” de Thomas Babington Macaulay, carte publicată în 1848
2 What Is Gray Thursday? Black Friday Store Hours ‘Bleed’ Into Thanksgiving Day” de Zoe Mintz, articol publicat în International Business Times pe 27 noiembrie 2013
3 ”Tips to Good Human Relations for Factory Executives” de M.J. Murphy, articol publicat în revista Factory Management and Maintenance din noiembrie 1951
4 This Friday Was Black With Traffic” de Joseph P. Barrett, articol publicat în The Philadelphia Inquirer pe 25 noiembrie 1994
5 Want to be happy? Be grateful” de David Steindl-Rast, prelegere la TEDGlobal 2013
6 How to Defeat the Impulse Buy” de David DeSteno, articol publicat în The New York Times pe 21 noiembrie 2014

Ţi-a plăcut articolul? Acum e rândul tău. Ne faci o mare bucurie dacă îl recomanzi şi prietenilor:

Şi nu uita să ne scrii părerea ta într-un comentariu – chiar ne interesează!

Care este cea mai bună reducere pe care ai obţinut-o de Black Friday?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *