Întrebarea nu este „Cine îmi va da voie?”; întrebarea este „Cine mă va opri?”.
Când vine vorba de femei şi motoare, îţi închipui o tipă care stă în spate. Femeia poate fi doar un accesoriu al motocicletei, un trofeu cucerit de masculul care conduce. Legenda spune însă că, uneori, accesoriile prind viaţă şi conduc propriile motociclete. Surpriză, unele chiar îi întrec pe bărbaţi în anumite privinţe.
Probabil că te gândeşti la câte motocicliste ai văzut pe stradă. Parcă au fost câteva. Dar de câte campioane moto ai auzit? Câte fete călare pe motoare te-au impresionat? N-ai idee de câte e în stare sexul frumos!
Pe această pagină:
- 1 Theresa Wallach - din nordul Europei până în sudul Africii
- 2 Hazel Kolb - 80 de zile pe un 80
- 3 Maria Costello - a plecat să câştige o cursă şi a bătut un record
- 4 Leslie Porterfield - cea mai rapidă motociclistă în Guinness Book
- 5 Becci Ellis - mai rapidă decât cea mai rapidă
- 6 Shelina Moreda - prima femeie pe Indianapolis Motor Speedway
- 7 Melissa Paris - prima femeie care a atras atenţia în Daytona 200
- 8 Elena Myers - prima femeie care a câştigat în AMA Pro
Theresa Wallach - din nordul Europei până în sudul Africii
Ai curaj? Theresa Wallach l-a redefinit.
În 1934, ea a luat-o pe Florence Blenkiron şi au plecat împreună din Anglia până la Cape Town, Africa de Sud. Au ales să meargă cu o motocicletă Panther Redwing Model 100, de 600 cmc, cu ataş şi remorcă. De parcă n-ar fi fost destul de periculos, au uitat busola acasă.
În zilele noastre, dacă pleci la drum lung, se poate întâmpla să rămâi fără benzină – dar ştii că dai de o benzinărie pe undeva. Ori poate ţi se strică autovehiculul – dai un telefon şi vine cineva să te remorcheze. În unele zone, mai poţi avea de-a face cu infractorii – măcar apelezi la poliţie şi asigurări. E neplăcut, dar o scoţi la capăt.
Ce-a păţit Theresa Wallach pe atâta amar de drum? S-a certat cu Legiunea Străină Franceză pentru a putea trece mai departe – că doar nu o opreau nişte vlăjgani înarmaţi. În deşert, a modelat un cârlig pentru remorcă (femeia la drum: bagaje de intră şi remorca în grevă). A reconstruit motorul în Agadez. A întâlnit gorile, lei, şerpi şi… oameni prietenoşi. A avut un accident în Tanzania, fix cu singura maşină pe care a văzut-o în câteva zile de condus.
Hazel Kolb - 80 de zile pe un 80
Te-ai fi gândit vreodată că, la 53 de ani, o femeie vrea să facă turul Statelor Unite ale Americii? 24.000 de kilometri – un fleac. Şi asta în 1979! Dacă-ţi mai spun că mijlocul de transport e motocicleta, pici de pe scaun sau mai stai?
Femeia în cauză se numeşte Hazel Kolb şi a făcut turul cu pricina pe o motocicletă Harley-Davidson Electra Glide de 80 inchi cubi (1300 cmc), la doar cei 53 de anişori ai ei. Toată promovarea aferentă călătoriei a schimbat faţa acestui fenomen. De aceea, supra-numită şi „bunica motociclismului”, ea a fost considerată ambasadoarea călătoriilor pe două roţi motorizate.
Ce trecut trebuie fi avut pentru a se încumeta la aşa ceva? Hazel s-a născut şi a crescut în 1926, localitatea Hannibal din Missouri. Familia ei a fost săracă – atât financiar, cât şi sentimental. Copil fiind, se bătea mai mereu cu fratele ei şi nici părinţii nu se înţelegeau prea bine. Primul din familie care a avut motocicletă a fost fratele ei şi tot el a fost cel care a inspirat-o pe Hazel. Prima ei plimbare ca pasageră a marcat-o atât încât a spus că, într-o zi, îşi va cumpăra o motocicletă pe care o s-o conducă până în California, la fratele ei.
De pasiunea pentru călătoriile lungi de unde o fi făcut rost? Ea i-a fost insuflată de al doilea ei soţ, Jack Kolb, un fermier local. El şi-a luat un Harley-Davidson cu care s-a plimbat mult, având-o pe Hazel ca pasageră. După un timp, a început şi ea să conducă.
De ce s-ar apuca o femeie în vârstă să călătorească în loc să stea liniştită acasă? Hazel Kolb a decis să facă turul Americii în onoarea fostului ei soţ. Cei doi plănuiau să facă împreună o astfel de călătorie. Numai că, prea devreme, motociclistul ei a plecat într-o călătorie pe lumea cealaltă 1)”Why she rode the perimeter of the U.S. all by herself” de Bill Stermer, articol publicat în Women Riders Now în 2009.
Visul însă a rămas. Aşa că Hazel s-a hotărât să continue solo. Decizia a fost sprijinită de către cei de la Harley-Davidson. Departamentul lor de relaţii cu publicul a aranjat cu jurnaliştii pentru ca femeii să i se ia interviuri şi să existe apariţii televizate de-a lungul întregii excursii. De asemenea, s-a înfiinţat o linie specială la care jurnaliştii puteau suna pentru a se întâlni cu motociclista. Popularitatea ei a crescut atât de mult, încât a apărut la televiziunile naţionale, în cadrul emisiunilor „The Tonight Show” cu Johnny Carson şi „Good Morning America” 2)”80 Days on a 80″ de Ed Hertfelder, articol publicat în American Motorcyclist din octombrie 1979.
Cu ocazia acestei călătorii, Hazel Kolb şi-a împlinit şi promisiunea faţă de fratele ei, aceea de a ajunge până în California cu motocicleta.
Maria Costello - a plecat să câştige o cursă şi a bătut un record
E în gena femeilor să plece să cumpere o bluză şi să vină cu trei dulapuri pline-ochi. Ce se întâmplă cu femeile care aleg să plece la curse moto în loc de shopping? Bat un record mondial în loc să câştige cursa.
Cam aşa s-a întâmplat cu Maria Costello la Isle of Man TT, una dintre cele mai prestigioase competiţii din lume de motociclism viteză. Cursa este una extrem de periculoasă 3)”That Near-Death Thing: Inside the TT: The World’s Most Dangerous Race” de Rick Broadbent, carte publicată de Orion Publishing în 2013, dat fiind că se desfăşoară pe străzile înguste ale insulei stâncoase. Într-un secol de curse pe insulă, circa 250 de motociclişti şi-au pierdut viaţa 4)”List of Snaefell Mountain Course fatal accidents” în Wikipedia. Simţi cum îţi intră frica-n oase? Nu şi dacă te cheamă Maria Costello! În 2004 s-a dus să participe la cursă. Şi-a dorit atât de mult să câştige, încât a atins o viteză medie de 114.73 mph (184.64 km/h). Suficient cât să fie consemnată în Guinness World Records ca cea mai rapidă femeie pe faimosul circuit. (Până când, în 2009, recordul a fost bătut de o altă motociclistă extraordinară: Jenny Tinmouth.)
Maria şi-a rupt peste 20 de oase cu ocazia curselor. Dar nimic nu o poate opri să se urce pe motocicletă. De fapt, când a realizat recordul la Isle of Man TT, avea fractură de claviculă.
Maria Costello nu este doar o motociclistă grozavă, ci şi o persoană foarte carismatică. Este prezentă în mass-media, atât ca subiect, cât şi ca jurnalist. Întotdeauna despre motociclete, desigur. Pentru întreaga ei carieră de promovare a motociclismului, a primit titlul regal de Member of the Most Excellent Order of the British Empire. Ăsta da „trofeu”!
Leslie Porterfield - cea mai rapidă motociclistă în Guinness Book
De la gunoier la astronaut, crezi că ai auzit de toate ocupaţiile din lume. Dar cum ţi s-ar părea o femeie care trăieşte ca să bată recorduri mondiale de viteză pe două roţi?
Leslie Porterfield are acest scop în viaţă. E pasionată de motociclete, îi place viteza, aşa că de ce nu ar bate un record mondial? Dacă a reuşit cu unul, de ce n-ar reuşi cu mai multe? Pentru că nici cu recordurile astea nu-i aşa de simplu: pot fi diferite clase de motociclete şi diferite modalităţi de a măsura viteza (punctual, ca medie pe o distanţă etc).
Cariera sa a început la 19 ani, când a obţinut licenţa pentru curse moto pe circuit. Însă a fost atrasă şi de off-road. A participat la cursa Baja 1000. Baja este paradisul oricărui suflet de copil captiv într-un corp de adult. În această zonă din Mexic, în care predomină deşertul, se organizează frecvent tot felul de cursuri şi concursuri de off-road, pentru toate felurile de vehicule.
În 2007, a ajuns în Bonneville Salt Flats, locul ideal pentru cei înnebuniţi după viteză. Cât vezi cu ochii, un pustiu de sare, perfect neted. La prima încercare s-a ales cu 7 coaste rupte 5)”Sunday Night: Chasing Speed with Leslie Porterfield” de Eileen Marable, articol publicat în Velocity by Discovery pe 31 martie 2012. S-ar fi zis că mai bine şi-ar vedea de viaţă. Numai că viteza pe motocicletă este viaţa ei! Aşa că s-a întors. Şi a stabilit nu mai puţin de patru recorduri mondiale!
Care este cel mai impresionant? Leslie Porterfield este inclusă în Cartea Recordurilor Guinness ca fiind cea mai rapidă femeie pe o motocicletă „obişnuită” (spre deosebire de cele cu caroserii şi alte invenţii bizare). Viteza atinsă: 374.208 km/h. Măsurătoarea se face conform unui test standard, care înseamnă media unei curse de o milă, dus şi întors.
Şi ştii ce-i culmea? Cea mai rapidă femeie din lume a avut timp şi să facă doi copii! Gemeni, că e de două ori mai rapid. Are şi o afacere ca dealer de motociclete în Dallas, Texas. Când trăieşti pentru viteză, e timp pentru toate!
Becci Ellis - mai rapidă decât cea mai rapidă
Guinness World Records consemnează recorduri doar în anumite condiţii. Aşa se face că uneori există recorduri peste cele trecute în catastif.
Becci Ellis se urcă pe motocicletă doar de plăcere, în timpul liber. Are un job de analist IT şi doi copii de crescut. Soţul ei tot meştereşte la motociclete prin garajul familiei. Şi nu degeaba. Rezultatele sunt impresionante.
În 2008 a cumpărat o motocicletă Suzuki Hayabusa uzată, cu gândul să recupereze ceva piese. După ce s-a jucat puţin cu ea, şi-a dat seama că ar putea să o transforme într-o supermotocicletă. A durat câţiva ani, dar a ieşit o bijuterie pe două roţi 6)”Fastest woman on a motorcycle is an IT analyst from Scunthorpe: 264mph speed record set by amateur racer whose husband built her superbike in their garage” de Jennifer Newton, articol publicat în Daily Mail pe 11 octombrie 2014.
Ce faci dacă te pricepi la făcut motociclete ultrarapide, dar n-ai pilot? Apelezi la nevastă! Şi uite aşa, la 46 de ani, britanica Becci Ellis a devenit cea mai rapidă femeie înregistrată de un radar, cu uluitoarea viteză de 264,1 mph (425 km/h).
Să zicem că eşti un puştan. Cât de cool e să ai o mamă ca Becci Ellis?
Shelina Moreda - prima femeie pe Indianapolis Motor Speedway
La o parte, domnilor! Pe Indianopolis intră o femeie!
Pe nume Shelina Moreda, frumoasa motociclistă a fost prima care a concurat pe circuitul de la Indianopolis 7)”Shelina Moreda Making a Name on Two Wheels” de Sarah Spain, articol publicat în espnW pe 29 mai 2012. Tot ea este singura femeie care a concurat la AMA Pro Harley Class şi este una dintre puţinele femei din SUA care participă la competiţii de nivel naţional. Harnică din fire, ea nu se mulţumeşte cu pilotajul pe circuitele din America, ci mai merge şi la concursuri din Europa.
Pasionată de tot ce e nou, Shelina a fost prima femeie care a concurat cu o motocicletă electrică la nivel mondial.
A făcut şi prima filmare a unei curse cu o cameră video GoPro. Înregistrarea a obţinut peste 800.000 de vizualizări pe YouTube.
Dragostea pentru motociclete e moştenire de familie. Tatăl ei a participat la curse de maşini şi motocros. Ea a mers pentru prima oară pe un ATV când era mică şi de la 12 ani a început să se simtă atrasă de motocros. De aici până la motociclism viteză a fost doar un pas graţios 8)”Shelina Moreda: Most Beautiful Motorcycle Racer” de Namita Nayyar, articol publicat în Women Fitness pe 13 noiembrie 2013.
Melissa Paris - prima femeie care a atras atenţia în Daytona 200
Încet dar sigur, spre groaza bărbaţilor, femeile dau năvală în competiţiile de motociclism. Şi nu oriunde, ci chiar la una dificilă precum Daytona 200, o cursă de 200 de mile (320 de km) ce are loc anual în Daytona.
În 2009, Melissa Paris a obţinut cel mai bun loc pentru o femeie de până atunci: 21. Într-un sport dominat de bărbaţi, performanţa ei a atras atenţia.
Pasiunea pentru motociclete a apărut la 20 de ani, după ce a stat pasageră la diverşi amici. A făcut un împrumut şi a cumpărat o Yamaha FZR-600. Printre motociclişti umblă vorba că o asemenea motocicletă e moarte curată pe mâna unui începător. Se pare că pentru Melissa a fost noroc pur, pentru că, la doar un an, a participat la prima ei competiţie: Streets of Willow Springs. Au urmat multe alte curse, culminând cu performanţa de la Daytona 200.
Chiar dacă Melissa nu provine dintr-o familie de motociclişti, s-a gândit că ar fi o idee bună să înfiinţeze una. Aşa că s-a măritat cu un motociclist sportiv: Josh Hayes. Cei doi chiar au concurat în aceeaşi cursă. Îţi dai seama ce copii ies din aşa o combinaţie!
Elena Myers - prima femeie care a câştigat în AMA Pro
Greşeli se pot întâmpla multe în viaţă. Îi poţi strivi picioarele partenerei de dans – din greşeală. Poţi face vocalize până se sparge geamul – din greşeală. Sau poţi conduce atât de prost încât să te anunţe îngerii păzitori că vor să coboare din maşină – tot din greşeală ai făcut-o şi pe asta. Dar să câştige cineva o cursă din campionatul naţional de motociclism al SUA (AMA Pro) dintr-o greşeală, asta doar Elena Myers o putea face.
Când s-a întâmplat minunea, fata avea 16 ani şi era cea mai tânără participantă din competiţie. Ba mai mult, era prima oară când participa. Cu un an în urmă a fost refuzată din cauza vârstei. Evenimentul a avut loc pe circuitul din Infineon, la clasa Pro SuperSport.
Să retrăim puţin finalul acelei curse ce a intrat în istorie. În turul 9 din cele 18 planificate, Elena Myers era înaintea lui Joey Pascarella. Acesta şi-a scăpat motocicleta de sub control, aşa că a fost oprită cursa din motive de securitate. Organizatorii au concluzionat că va dura mult curăţarea pistei şi nu mai e timp pentru a relua cursa. Cine era în frunte, a câştigat. Adică adolescenta Elena 9)”Elena Myers, 16, becomes first female to win in AMA Pro Racing” de Curtis Pashelka, articol publicat în San Jose Mercury News pe 15 mai 2010.
Oricum, Elena a dovedit ulterior că nu a fost o simplă întâmplare. A obţinut mai multe rezultate remarcabile. Inclusiv prima femeie care a câştigat o cursă de orice fel pe circuitul Daytona International Speedway şi cea mai bună clasare pentru o femeie în Daytona 200 (locul 9) 10)”Elena Myers Triumphs in Daytona 200 Debut” de Matthew Miles, articol publicat în Cycle World pe 18 martie 2013. Şi e doar începutul!
Aşadar, să lăsăm stereotipiile. Femeia nu e „condamnată” să stea în spatele bărbatului. Nici să stea cu o mână pe mânerul tigăii. Poate la fel de bine să stea cu ambele mâini pe ghidon. Şi nu doar pe motocicletă, ci în orice îşi doreşte cu adevărat.
Un clasament al celor mai inteligente vedete feminine, cu multe amănunte surprinzătoare despre fiecare
Istoria completă a petrecerilor organizate de Heidi Klum pentru Halloween, mereu surprinzătoare de la o ediţie la alta
Referinţe
↑1 | ”Why she rode the perimeter of the U.S. all by herself” de Bill Stermer, articol publicat în Women Riders Now în 2009 |
---|---|
↑2 | ”80 Days on a 80″ de Ed Hertfelder, articol publicat în American Motorcyclist din octombrie 1979 |
↑3 | ”That Near-Death Thing: Inside the TT: The World’s Most Dangerous Race” de Rick Broadbent, carte publicată de Orion Publishing în 2013 |
↑4 | ”List of Snaefell Mountain Course fatal accidents” în Wikipedia |
↑5 | ”Sunday Night: Chasing Speed with Leslie Porterfield” de Eileen Marable, articol publicat în Velocity by Discovery pe 31 martie 2012 |
↑6 | ”Fastest woman on a motorcycle is an IT analyst from Scunthorpe: 264mph speed record set by amateur racer whose husband built her superbike in their garage” de Jennifer Newton, articol publicat în Daily Mail pe 11 octombrie 2014 |
↑7 | ”Shelina Moreda Making a Name on Two Wheels” de Sarah Spain, articol publicat în espnW pe 29 mai 2012 |
↑8 | ”Shelina Moreda: Most Beautiful Motorcycle Racer” de Namita Nayyar, articol publicat în Women Fitness pe 13 noiembrie 2013 |
↑9 | ”Elena Myers, 16, becomes first female to win in AMA Pro Racing” de Curtis Pashelka, articol publicat în San Jose Mercury News pe 15 mai 2010 |
↑10 | ”Elena Myers Triumphs in Daytona 200 Debut” de Matthew Miles, articol publicat în Cycle World pe 18 martie 2013 |
Ţi-a plăcut articolul? Acum e rândul tău. Ne faci o mare bucurie dacă îl recomanzi şi prietenilor:
Şi nu uita să ne scrii părerea ta într-un comentariu – chiar ne interesează!
Da, incitant și savuros articol.
Nu cred că i-ar displace niciunui nefericit de ne-motociclist să aibă o mămică așa cum este Elena Miers, de exemplu. Indiferent dacă ar trebui să țină o mână pe tigaie. Sau ambele mâini pe orice și-ar dori cu adevărat.
Felicitări autoarei.