Concetta Antico

Concetta Antico – pictoriţa celor 100 de milioane de nuanţe

Natura poartă întotdeauna culorile spiritului.



În fiecare zi, ţi se întâmplă ceva minunat: vezi. Şi nu oricum, ci color. Te-ai obişnuit atât de mult cu asta, încât nu-ţi pui întrebări despre câte culori poţi vedea. Îţi spun eu, ca să nu te macine gândul la noapte: până la 1 milion de nuanţe!

Dacă ţi se pare impresionant de mult, află că există oameni – de regulă, femei – care pot distinge de 100 de ori mai multe nuanţe decât un om obişnuit. Se numesc tetracromaţi – pentru că în loc de 3, au 4 feluri de conuri pentru percepţia culorilor.

Nimeni nu ştie exact câţi tetracromaţi există, dar sunt printre noi. Atunci, de ce nu auzim mai des despre ei?! Pentru că nici ei nu ştiu că sunt. Este greu să-ţi dai seama că percepi mai multe nuanţe decât ceilalţi.

Şi mai este ceva: creierul nu-şi consumă atenţia cu lucruri inutile. Aşa că are tendinţa să simplifice ce nu găseşte de interes. Indiferent câte nuanţe coloristice îi transmit ochii, nu le va analiza decât după necesităţi.

Concetta Antico este tetracromată. Mai mult, este artist plastic încă din copilărie şi profesoară de artă cu o lungă experienţă. Te-ai prins: are exerciţiul zilnic al culorilor! Trăgând linie, are condiţiile optime pentru a percepe cât multe culori. Cu adevărat ceva rar.

Curios să aflu mai multe, am purtat o discuţie. Pe care, desigur, ţi-o prezint în continuare…

Cum explici abilitatea ta specială?

Concetta Antico cu un porumbel

Să pot vedea mai mult de 100 de milioane de nuanţe ale culorilor din lume înseamnă că totul îmi „vorbeşte” foarte clar în culori. Orice lucru are mai multe nuanţe, ca un mozaic de culori.

Câteodată, un lucru mă captivează tocmai pentru că are nişte culori atât de profunde. Închipuie-ţi cum e să fii distras oriunde te-ai duce, cum ar fi mersul pe stradă (concentrându-mă la culorile pavajului) sau cum e să fii în baie şi să te uiţi la toate culorile plăcuţelor „albe” de faianţă.

Mall-ul, de exemplu, este pentru mine ca o avalanşă de culori. Nu pot rămâne multă vreme acolo…

Când ai devenit conştientă de darul tău special?

Abundant Blooms

Nu mai devreme de acum patru ani. Nu m-am gândit niciodată că alţii nu vedeau ce vedeam şi eu. Ca artist plastic, culoarea era lumea mea, da, dar credeam că relaţia mea cu ea era ceva normal.

Cu câţiva în urmă, când un client mi-a dat un articol despre „tetracromatism” şi mi-a spus „Cred că ai și tu așa ceva,” am râs.

Apoi, un alt client a spus: „Există o alchimie (a culorilor) în operele tale pe care nu o pot explica,” iar eu încă nu ştiam că are de-a face cu darul meu.

În cele din urmă, am aflat că fiica mea are daltonism. Pe urmă, colecţionarul meu mi-a trimis o listă de cărţi despre tetracromatism. Le-am citit – acolo spunea că „o persoană tetracromată poate să aibă un urmaş de gen feminin care să sufere de daltonism” – mi-a picat fisa şi am apelat la unii dintre oamenii de ştiinţă care contribuiseră la articol. Unul dintre ei m-a testat – şi restul e istorie…

Ce consideri că e cel mai uimitor la vederea ta?

Vederea mea tetracromatică îmi permite să procesez culoarea într-un timp foarte scurt. Pot discerne rapid o culoare şi s-o obţin – prin amestecul vopselurilor – încă şi mai rapid. Memoria mea cromatică este incredibil de precisă. Pot să-mi creez picturile dintr-o singură şedinţă. Foarte repede şi fără să fie nevoie de retuşări. Cred că asta e uimitor.

Ţi-a fost vreodată teamă de „superputerea” ta?

Niciodată – consider că am numai de câştigat de pe urma ei. Tocmai de aceea o şi numesc „dar”. Este într-adevăr o superputere – mă face să fiu un supraom din acest punct de vedere, dar am reuşit să o îndrept în direcţiile care mi-au făcut viaţa să fie extraordinară.

Cât de obositor este pentru creierul tău să proceseze atâta informaţie?

Este obositor. Ăsta ar fi dezavantajul. La sfârşitul zilei, nu vreau să mai văd atâtea culori. Îmi obosesc ochii, creierul meu procesează prea multe culori, aşa că am nevoie să-mi închid mintea.

Este adevărat – nu pot privi nimic fără ca ochii şi creierul meu să descifreze! Toate culorile acelea! E ca şi cum sunt nevoită să fac cuvinte încrucişate oră de oră, zi de zi!

Câte persoane tetracromate cunoşti?

Foarte recent, am aflat că sora mea este tetracromată. În afară de ea, am mai întâlnit doar o singură persoană care a fost confirmată. Cred că şi alţi câţiva oameni pe care îi cunosc ar putea fi, bazându-mă pe felul cum îşi aranjează şifonierul sau cum decorează, dar nu am nicio dovadă în acest sens. Tetracromaţii se folosesc de culoare într-o manieră foarte frumoasă, precisă şi armonioasă.

Este dificil pentru o persoană obişnuită să-şi închipuie cum vede lumea un tetracromat. Dar cum îţi imaginezi tu că vede lumea o persoană obişnuită?

Cred că e o lume mai plată. Mai puţin interesantă. Cum e piureul cu friptură! Iar eu văd un bufet exotic! Culorile sunt poate puţin mai cenuşii sau poate e vorba de o singură culoare – de exemplu, o umbră este gri – o singură nuanţă de gri, în timp ce eu văd lila, trandafiriu, verde, mov, albastru şi MULT mai mult de atât! Într-o umbră! Iar ei nu pot vedea asta. Prin urmare, probabil că nici nu se uită la minunata umbră!

Tetracromatismul se află în centrul existenţei tale sau e doar ceva cu care te-ai obişnuit?

Este absolut în centrul existenţei mele. Este arta fiecărei acţiuni pe care o fac şi fiecărui gând pe care îl am. Face parte din stilul meu de viaţă, din arta mea, din munca mea, din alegerile şi experienţele mele. Este modul în care VĂD – ceea ce este totul! Nu m-am obişnuit niciodată cu asta, de vreme ce fiecare obiect în fiecare moment al zilei este atât de diferit colorat. Eu sunt tetracromatismul, iar tetracromatismul, eu.

Eşti artist vizual. Din întâmplare sau datorită tetracromatismului?

Concetta Antico cu un păun

Da, sunt artist vizual, de vreme ce am fost influenţată de darul meu de la o vârstă foarte fragedă. Culoarea m-a atras înspre profesiunea mea. Ea m-a ţinut captată.

Datorită artei mele şi a utilizării atât de intime a culorilor, am reuşit să-mi exprim tetracromatismul sau, mai degrabă, i-am găsit o întrebuinţare. Cele două sunt strâns legate între ele.

Oamenii de ştiinţă îmi spun că dacă nu aş fi fost un artist încă din copilărie, tetracromatismul meu n-ar fi evoluat la nivelul la care este astăzi. Tocmai acest lucru este atât de interesant pentru cercetători: faptul că arta mea şi predarea artei sunt cele care m-au făcut să funcţionez atât de bine. Sunt furtuna perfectă a tetracromatismului.

Ce încerci să exprimi prin intermediul artei tale?

For Life - The Swans

Adevărata frumuseţe a lumii.

Văd culori uimitoare în absolut orice şi îmi doresc să le arăt şi altora. Pe această cale, tetracromatismul meu se exprimă prin mine. O cale prin care pot să arăt altora adevăratele culori care CHIAR există pe planeta noastră.

Oamenii spun că arta mea este 3D, că vibrează de culoare, că este parcă ruptă din „Avatar”, ba unii spun chiar că e holografică.

Eu spun că este arta celor 100 de milioane de culori. O fereastră spre adevărata frumuseţe şi culoare pe care ei nu o pot vedea altfel. Pot vedea mai multă culoare datorită artei mele.

Care este realizarea ta cea mai mare?

În afară de copiii mei, de şcoala mea şi de lunga mea carieră ca profesor de pictură în ulei, inspirând alte douăzeci şi cinci de mii de persoane să-şi lase frâu liber creativităţii, aş zice că întreaga mea operă. Într-un timp foarte scurt, am creat mii de tablouri. Acestea vor fi moştenirea pe care o voi lăsa lumii, lucrurile care vor continua să trăiască după ce eu nu voi mai fi.

Este ceva în privinţa culorilor ce poţi înţelege mai bine decât majoritatea oamenilor datorită tetracromatismului tău?

Interviu realizat exclusiv pentru Miratico de Lucian Velea
Lucian Velea este fondatorul site-ului Miratico şi al multor alte proiecte online.

Sugestii pentru continuare:
Trandafiri multicolori
Lumea e plină de culori - dar ştii câte?
O explicaţie uşor de înţeles a felului în care vezi culorile, cum le văd alţii şi cum alte culori există în jurul tău fără să le vezi
Atenţie!
Atenţie! - tot ce nu ştiai despre asta
Explicaţii clare despre cum funcţionează atenţia, teste care îţi demonstrează cât de puţină atenţie ai şi sfaturi practice pentru mai bine
grey banner
Cincizeci de umbre ale lui... Gri (cât o carte, dar online şi gratuit)
Tot ce e de ştiut despre culoarea fără culoare, în 50 de episoade cu explicaţii şi ilustraţii

Ţi-a plăcut articolul? Acum e rândul tău. Ne faci o mare bucurie dacă îl recomanzi şi prietenilor:

Şi nu uita să ne scrii părerea ta într-un comentariu – chiar ne interesează!

O părere la “Concetta Antico – pictoriţa celor 100 de milioane de nuanţe”

  1. Articolul îmi aduce aminte de un banc vechi:
    Doi tablagii, un sergent și un plutonier, stăteau de caraulă la ieșirea din Brașov, spre Predeal; la un moment dat oprește o mașină cu număr de străinezia, coboară un străinez și îl întreabă „ceva” pe pluto, în engleză;
    acesta, de-lemn-tănase, dă din epoleți, interzis; străinul i se adresează, apoi, în franceză; idem, polițaiul
    reacționează precum curca-n lemne. Urmează întrebarea în spaniolă, italiană, rusă, germană ș.a.m.d.
    Văzând că n-are cu cine discuta, străinul pleacă dezamăgit.
    Sergentul: Ați văzut, tov. plutonier, câte limbi știa omul ăla?
    Plutonierul: Văzut. Și la ce i-a folosit?

Ţi-ar plăcea să vezi de 100 de ori mai multe nuanţe?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *